Konflik adalah berasal dari perkatan latin yang membawa maksud ‘Conflictus’ yang merujuk kepada suatu keadaan dan cubaan pihak tertentu atau individu dari satu kelompok yang berusaha melancarkan tindakan mogok secara kekerasan dan mewujudkan situasi tidak bersetuju terhadap etika dan amalan sehingga menyebabkan perselisihan.
Konflik ini merupakan satu bentuk interaksi yang negatif, beremosi dan disusuli dengan satu bentuk demonstrasi penentangan yang akhir berakhir dengan kekacauan. Ianya juga selalu terjadi apabila invididu atau kumpulan tertentu tidak sependapat akibat fahaman dan ideologi yang berbeza dalam pentadbiran dan perjalanan sesebuah persatuan.
Sebagai pentadbir persatuan kita perlu bijak mengenalpasti apakah sumber-sumber konflik yang sering kita hadapi. Kedaan ini dapat membantu kita lebih bersedia dalam menangani pelbagai isu dan konflik dalam persatuan. Menurut Lamberton dan Leslie (2009) terdapat empat sumber konflik yang menjelaskan siapa yang terlibat dalam setiap situasi konflik, empat sumber tersebut adalah seperti berikut:
1. Konflik Idea – tidak bersetuju dengan idea, penjelasan
2. Konflik Nilai – Tidak bersetuju dengan nilai dan kepercayaan
3. Konflik Kendiri – Kesukaran dalam mentafsir kendiri
4. Konflik Institusi – Penguasaan dan persaingan sumber atau kuasa dalam organisasi
Oleh yang demikian sebagai pentadbir dalam persatuan perlu bijak menangani sebarang konflik yang timbul dalam persatuan yang melibat sumber yang telah diterangkan tadi. Sebagai panduan semua model CLASS = C-COMMUNICATION, L- LISTEN, A-ADJUST, S-SOLVE, S-SUCCESS boleh digunakan sebagai salah satu teknik yang boleh digunakan dalam menguruskan dan berhadapan dengan konflik.
Kredit gambar: http://kulanzsalleh.com
Comments
Post a Comment