
“Sukan bukan sahaja sebagai satu peluang perniagaan yang besar tetapi
ianya adalah industri yang perkembang pesat di Amerika dan mempunyai potensi
kerana sukan ada dimana-mana. Ianya umpama mesin wang yang sentiasa berdecing”
(Ozanian, 1995)

Sukan kini dipelopori oleh
kehendak syarikat koporat kerana kuasa ekonomi yang begitu besar sehinggakan
ianya boleh mempengaruhi hamper apa saja seperti warna pasukan, rekabnetuk seragam,
jadual perlawanan, bagaimana acara akan perlu dilaporkan oleh media dan apa
yang perlu dikatakan oleh pengulas juga telah ditentukan. Boleh dikatakan kini sukan
adalah sebuah entity perniagaan yang menguntungkan ianya secara lansung mempounyai hubungan
dengan pemasaran dan proses pengukuhan kuasa kapitalis.
Nilai industri sukan di Amerika Syarikat pada tahun 2008 bernilai USD
213 billion iaitu lebih dua kali ganda daripada industri kenderaan dan tujuh
kali ganda lebih besar daripada industri perfileman (Sports Business Journal). Laporan
kajian tersebut juga telah menyatakan bahawa pendapatan yang diperolehi oleh
Amerika Syarikat dalam industri sukan melalui beberapa sektor-sektor utamanya.
Yop: Menunggu masa bilakah
Malaysia akan menjadi sebuah negara “Industri
Sukan”
Comments
Post a Comment